Mari Kenali Sejarah Jambatan Tamparuli Sabah

LAGENDA DAN SEJARAH JAMBATAN TAMPARULI, SABAH.

Pasti ramai pernah mendengar kemerduan lagu berjudul Jambatan Tamparuli dalam bahasa Dusun yang dipopularkan oleh penyanyi tempatan Sabah, John Lusah, pada tahun 80an dahulu.

jambatan Tamparuli pada tahun 1960 an

Dan kerana kemerduan dan popularnya lagu Jambatan Tamparuli, cukup untuk memperkenalkan daerah Tamparuli ke seluruh Malaysia.

Tamparuli merupakan sebuah pekan kecil yang terletak dalam daerah Tuaran, Sabah. Majoriti penduduknya adalah daripada suku kaum Dusun.

Selain itu, terdapat juga komuniti lain seperti bangsa Cina dari suku Hakka yang menjalankan perniagaan.

# Kampung Bontoi

Berdasarkan sejarah, pekan kecil Tamparuli diyakini telah wujud sejak lebih daripada 200 tahun yang lalu, lama sebelum ia diberi nama Tamparuli.

Pada awal kewujudannya, pekan Tamparuli dikenali dengan nama 'Bontoi' oleh orang-orang tua.

Bontoi yang bermaksud jambatan, sebenarnya merujuk kepada sebuah perkampungan kecil bernama Kampung Bontoi.

Daripada sebuah perkampungan kecil, Tamparuli kemudiannya berkembang menjadi sebuah pekan.

Perubahan itu berlaku selepas beberapa peniaga luar terutama di kalangan masyarakat Cina dari Tuaran mendirikan beberapa kedai runcit kayu di situ sekitar 1930an.

Seiring dengan perubahan itu, pekan yang terletak 25 kilometer dari Kota Kinabalu turut mendapat nama baru, Tamparuli, seperti yang kita kenali sekarang.

# Asal-usul Nama Tamparuli

Difahamkan, banyak versi cerita bagaimana asal-usul nama Tamparuli diperoleh.

Sumber yang diperoleh daripada Muzium Sabah mendakwa, Tamparuli mendapat nama daripada ayat 'ditampar oleh air', yang berasal daripada perkataan atau percakapan orang Brunei.

Dikatakan, pada zaman dahulu, pedagang-pedagang Brunei yang datang ke Tamparuli sering mengalami masalah untuk naik ke hulu sungai kerana arus air yang terlalu deras.

Dan dari situlah muncul ayat 'ditampar oleh air' seterusnya disingkatkan menjadi Tamparuli.

Berdasarkan kepada versi lain pula, sekitar tahun 1942 hingga 1944, kawasan ini telah digunakan oleh tentera Jepun sebagai markas untuk menyimpan kenderaan berat seperti lori dan trak.

Lalu, penduduk tempatan menamakan kawasan tersebut sebagai 'tempat lori'. Daripada 'tempat lori', lama kelamaan sebutan itu berubah menjadi Tamparuli.

Rasanya versi kedua lebih logik kerana dialek tempatan biasanya menyebut perkataan tempat sebagai 'tampat' dan lori sebagai 'luri' atau 'ruli'.

# Jambatan Gantung Tamparuli

Hari ini, sebut saja Tamparuli, satu perkara yang akan segera terbayang sudah pasti adalah jambatannya.

Jambatan Tamparuli memang cukup terkenal dan sejak ia mendapat populariti, jambatan ini telah diabadikan sebagai mercu tanda kepada pekan Tamparuli.

Pembinaan Jambatan Tamparuli pertama dikatakan telah dimulakan oleh orang Cina.

Binaan asal Jambatan Tamparuli adalah daripada kayu dan tali yang dibina dalam keadaan tergantung merentasi Sungai Tamparuli.

Bagi mereka yang pernah melalui jambatan gantung ini pasti akan merasa seperti beralun seolah-olah bermain dengan ombak. Boleh pening dan gayat.

Sayangnya, jambatan lama telah musnah selepas dilanda banjir besar sekitar tahun 1930an.

Sebagai ganti, sebatang jambatan baru sepanjang 200 meter telah dibina ditempat yang sama.

Jambatan baru ilham pihak British pada tahun 1933 ternyata lebih kukuh berbanding jambatan sebelumnya kerana bahannya menggunakan gabungan simen dan besi.

# Lagenda Solungkoi

Menurut maklumat yang tersimpan di Muzium Sabah, terdapat satu kisah disebalik pembinaan awal Jambatan Tamparuli yang baru.

Ketika jambatan itu baru mula dibina, seorang pegawai British bernama Robinson yang berkhidmat di Tamparuli, telah jatuh cinta dengan seorang sumandak cantik (gadis cantik) tempatan bernama Solungkoi.

Mereka kemudiannya jatuh cinta dan menjadi pasangan kekasih.

Dalam masa yang sama, seorang jejaka tempatan bernama Intang dalam diam-diam turut menaruh hati terhadap Solungkoi.

Malangnya, cinta Solungkoi hanya untuk Robinson. Mungkin kerana wajahnya yang tampan, apatah lagi berpangkat.

Sementara itu, Robinson adalah pegawai yang diberi tanggungjawab untuk menyiapkan projek pembinaan Jambatan Tamparuli.

Jambatan Tamparuli pula sering mengalami kerosakan setiap kali berlaku banjir besar.

Robinson begitu runsing kerana tanpa jambatan, akan menyukarkan pihak British dan penduduk tempatan untuk berhubung dengan dunia luar.

Suatu hari, Robinson telah meminta bantuan daripada Intang untuk mencari punca dan cara terbaik menyelesaikan masalah itu.

Dengan keyakinan bahawa penyebab masalah jambatan selalu rosak adalah tombuakar (hantu air), Intang kemudiaanya berjumpa dengan odu-odu (wanita tua) yang merupakan seorang bomoh wanita dan pakar dalam bidang pemujaan (mengubati orang sakit dan menghalau hantu).

Odu-odu kemudiannya mengenal pasti masalah tersebut, kononnya tombuakar marah kerana tapak pembinaan jambatan telah mengganggu kawasan tempat tinggalnya.

Lalu odu-odu menyarankan supaya diadakan satu upacara untuk menjamu tombuakar sebagai tanda meminta maaf.

Peliknya, walaupun upacara jamuan sudah dilakukan, jambatan masih lagi bermasalah.

Rupa-rupanya, tombuakar mahukan nyawa seorang sumandak yang cantik sebagai temannya di dalam air.

Pada masa itu, tiada gadis lain yang lebih rupawan selain Solungkoi.

Dan kerana cemburu dan dendam, Intang menghasut Robinson untuk mengorbankan Solungkoi.

Robinson pun bingung memikirkan antara kerjaya ataupun kekasih hati. Akhirnya Robinson memilih untuk mengorbankan Solungkoi.

Pada suatu malam, ketika Robinson dan penduduk kampung berpesta minum tapai (minuman memabukkan), Solungkoi dibawa ke jambatan dalam keadaan tidak sedarkan diri kerana sudah mabuk.

Sebaik saja Solungkoi sedar, dia mendapati badannya sudah diikat dan tergantung pada tali untuk diturunkan ke bawah cerucuk jambatan.

Ini adalah syarat dari Tombuakar yang mahukan mangsanya ditanam hidup-hidup di bawah jambatan.

Solungkoi mula menangis dan merayu untuk dilepaskan, malangnya tangisan Solungkoi tiada siapa mendengar kerana semuanya sudah mabuk.

Solungkoi pasrah. Dia lalu membuat permintaan terakhir kepada Tombuakar dengan bersumpah, Jambatan Tamparuli tidak akan kukuh dan selalu rosak selagi tidak mengorbankan darah Robinson.

Robinson kemudiannya amat menyesal dengan tindakannya dan bagi mengenang kekasihnya itu, Robinson mengukir nama Solungkoi di atas sekeping plat besi dan melekatkannya di cerucuk jambatan di mana Solungkoi ditanam.

Selepas itu, Robinson dikatakan membunuh diri dengan membiarkan dirinya dilemaskan oleh Tombuakar.

Ada yang mengatakan bahawa cerita ini hanyalah mitos, namun seperti yang disahkan oleh orang-orang yang pernah menyelam di bawah jambatan Sungai Tamparuli, plat besi terukir nama Solungkoi masih dapat dilihat sehingga ke hari ini.

Bagaimanapun, lokasi tepat dimana plat itu dilekatkan telah dirahsiakan atas faktor-faktor keselamatan.

Yang pasti, selepas lebih 60 tahun, Jambatan Tamparuli tetap utuh dan kekal digunakan oleh penduduk kampung.

Sumber artikel: sentiasa panas

Comments