7 Cara Menghilangkan Buncit Pada Perut


Lemak yang tertimbun di bagian perut memang acap kali mengganggu penampilan,Apabila orang di sekeliling anda mula menegur bahawa anda sedang hamil kerana perut buncit yang lebih menyerlah menyebabkan anda tertekan dan malu untuk bergaya.Timbunan di perut juga sering mengganggu fashion anda dari saiz yang kecil tiba-tiba memerlukan size pakaian yang lagi besar.Menurut ilmu kesihatan lemak perut juga mempunyai indikator lemak yang berbahaya.


lemak perut

Lemak yang ditimbun di perut merupakan salah satu pertanda kadar kortisol tubuh tinggi, yang mana kortisol merupakan hormon stress yang dapat mengakibatkan inflamasi berbahaya di dalam tubuh kita.

Cara mengecilkan perut buncit

Lemak ini juga dapat kita kurangi secara sihat dan efektif, selain dari kegiatan sit up sebaliknya rutin anda juga memerlukan perubahan gaya hidup yang mungkin dapat membantu anda lebih ramping dan langsing, pratikkanlah 7 cara berikut ini :

1. Latihan Rutin

Anda harus melakukan latihan fizik yang rutin, seperti sit up, cardio, lari, lompat tali, renang an lain-lain.lakukanlah dengan jadual yang teratur, khususnya untuk sit up, saya sarankan selepas dan sebelum tidur itu lebih baik untuk membakar lemak dalam perut.

2. Jangan lewatkan makan

Maksud dari kata di atas adalah dengan mengikuti jadual makan yang teratur justeru akan mempermudah pembuangan lemak dalam perut serta dapat mengelakkan kita mengalami sakit gastrik akibat kelewatan makan. Pada saat kita melewatkan makan maka tubuh akan segera beraksi dengan cara memproduksi banyak kortisol dan akan menyimpan banyak lemak di perut.

3. Jangan makan  makanan dan minuman yang manis

Gula biasa selain gula jagung merupakan musuh yang abadi untuk perut yang ramping, dari sekarang mulailah mengurangi makanan bergula. karena kelebihan akan kadar gula akan tersimpan sebagai lemak.

4. Perbanyak Konsumsi Vitamin C

Vitamin C sangat penting untuk memproduksi Karnitin, yang berfungsi mengubah lemak menjadi energi pada tubuh kita. Selain mencantikkan kulit kita supaya tidak kelihatan kering dan tampak tua.

5. Tidur

Kurang tidur dan sering berjaga dapat menggalakkan timbulnya berbagai penyakit, kurang tidur juga menurut para peneliti ia mengalak kelebihan berat badan.Tidur yang cukup sangat penting untuk proses recovery dalam tubuh kita dan bagus untuk mengekalkan kesihatan dan berat badan kita.

6. Rileks

Yang mana telah kita ketahui Kortisol adalah merupakan hormon stress, dimana kadar kortisol akan meningkat pesat saat anda mengalami stress.

meningkatnya kortisol ini berdampak dengan peningkatan berat badan, menurunnya imunitas, dan meningkatnya kadar inflamasi. Usahakan dalam setiap hari sewaktu melakukan pekerjaan maupun di rumah untuk mengambil masa diri untuk tenang walau hanya dalam 5 minit saja.

7. Perbanyak konsumsi lemak sihat

Lemak ada 2 jenis lemak jahat dan lemak sihat, konsumsilah lemak sihat, lemak sihat boleh di perolehi dari buah alpukat, minyak zaitun dan kacang. Lemak sihat akan meningkatkan metabolisme tubuh kita.

Tapi menurut semua cara di atas, yang menentukan program anda andalah Niat yang kuat untuk hidup sihat merupakan kunci dari keberhasilan anda.

Bagi anda di luar sana sedang binggung mencari cara atau petua masalah tentang berat badan anda khususnya perut yang buncit.Anda boleh mencuba ketujuh-tujuh cara ini.Namun sebelum mencuba anda harus mengubah mind set anda untuk fokus kepada perubahan gaya hidup sihat.

Comments