7 Tips Untuk Meningkatkan Ketinggian Anak

7 TIPS MENINGKATKAN KETINGGIAN ANAK

aktiviti yang aktif untuk kanak-kanak

Khabar baik bagi ibubapa: Walaupun 80% tinggi tubuh anak ditentukan oleh faktor genetik, ada beberapa perkara yang boleh anda lakukan untuk memacu pertumbuhan tinggi tubuh kanak-kanak secara selamat dengan cara berikut:

• Cukup nutrisi sewaktu hamil. Pertumbuhan kanak-kanak sudah bermula sejak dalam kandungan. Oleh itu, menurut Prof. Simon Cousens dari London School of Hygiene & Tropical Medicine, usaha mengoptimumkan tinggi tubuhnya sudah boleh bermula sejak anda masih mengandungnya dengan cara mencukupi keperluan nutrisi semasa hamil yang mencapai 2300 kalori per hari.

Selain makan dalam jumlah cukup, rujuk pula kepada doktor apakah anda perlu mengambil makanan tambahan (zat besi, kalsium, zink, asid folik) atau tidak.

• Elakkan baby blues. Penyelidikan yang dilakukan di Johns Hopkins School of Public Health di Baltimore, Amerika, menyatakan bahawa para ibu yang mengidap Meroyan mempunyai risiko 40% membesarkan anak-anak yang terbantut pertumbuhan tinggi badannya.

Salah satu penyebabnya adalah, kanak-kanak akan dijangkiti oleh tekanan dari ibunya yang mengakibatkan terjadinya gangguan pada sistem endokrin di dalam tubuh kanak-kanak. Akibatnya, pengeluaran hormon pertumbuhan di dalam tubuhnya juga akan ikut terganggu.

• Penyusuan badan. Pemberian breastfeeding eksklusif akan menjamin pengambilan nutrisi yang seimbang bagi kanak-kanak pada awal kehidupannya. Ini sangat penting pada usia dua tahun pertama, di mana kanak-kanak akan mengalami percepatan pertumbuhan tinggi dan berat badan secara pesat.

• Beri makanan berbeza-beza. Prinsipnya, tidak ada satu jenis makanan pun yang mampu memenuhi semua keperluan nutrisi seseorang. Kerana itu, berikanlah pengambilan makanan yang berbeza-beza jenisnya kepada kanak-kanak dalam hidangan sesuai keperluannya. Pastikan anda memberikan karbohidrat, protein, vitamin, mineral, dan serat dalam jumlah seimbang setiap harinya. Selain itu, anda juga boleh beri makanan tambahan (supplement) untuk mencukupkan keperluan nutrisi anak.

• Pelihara kesihatannya. Serangan penyakit-terutama pada masa-masa awal kehidupannya, boleh mengakibatkan anak mengalami kekurangan nutrisi. Anda boleh memberikan perlindungan yang diperlukan anak dengan cara menepati jadual imunisasi.

• Cukupi waktu tidur. Menurut laman web Kidshealth, anak-anak memerlukan waktu tidur antara 10-12 jam setiap malam. Ketika tidur, tubuh kanak-kanak akan mengalami proses baik pulih serta pembaikan sel yang diperlukan oleh tubuhnya. Kelancaran proses ini ikut pula melancarkan pertumbuhan tinggi badannya.

• Tingkatkan aktiviti fizikal. Memperbanyak aktiviti fizikal seperti berbasikal, berlari, dan melakukan jenis sukan lain akan membuat tubuh anak terhindar dari keadaan obesiti yang boleh menghalang pertumbuhan. Aktif secara fizikal juga bermanfaat melancarkan pengedaran oksigen dan zat-zat nutrisi ke seluruh sel tubuh sehingga boleh mengoptimumkan proses pertumbuhan.

Comments