Kenapa Rambut Gugur Selepas Bersalin

Ramai di kalangan ibu yang sering mengeluh tentang keguguran rambut selepas bersalin.Masalah ini sering menjadi masalah kepada para ibu kerana ia bukan sahaja mengurangkan keyakinan diri malahan boleh menjadi stress akibat penampilan yang tidak teurus.

rambut gugur selepas bersalin

Untuk menjadi tidak tanda tanya mari kita selidiki kenapa hal keguguran rambut ini berlaku selepas bersalin.

1.Keguguran rambut selepas bersalin berlaku kpd hampir semua wanita.Ibu baharu bersalin boleh hilang antara 50-100 urat rambut setiap hari.

2. Anda harus faham, hormon (dalam darah) yg berubah setelah bayi dilahirkan menyebabkan keguguran rambut.

3.Walaupun rabut banyak gugur diawal kelahiran. anda tidak perlu panik kerana anda tidak akan menjadi botak. Sebaliknya ia akan menjadi normal sebaik bayi menyambut ulang tahun pertama.

4.Biasanya, lebih kurang 85 ke 95 peratus rambut lima hingga 15 peratus berada dlm peringkat berehat.

5. Selepas peringkat berehat, rambt akan gugur. Biasanya ketika anda menyikat atau bersyampu rambut ia akan digamti dengan rambut baharu.Purata keguguran rambut bg wanita adalah lebih kurang 100 helai sehari.

6.Ketika hamil, peningkatan tahap estrogen, melambatkan peringkat pertumbuhan.Hanya sedikit sahaja rambut berada dlm keadaan berehat dan sedikit sahaja yang gugur.

7. Selepas bersalin, tahap estrogen menurun dan semakin banyak folikel rambut masuk peringkat berehat.Ini bermakna lebih banyak rambut akan gugur ketika mandi atau bersikat.

Comments